Roman Kvita, Urnyy, zdroj: romankvita.com Roman Kvita, Urnyy, zdroj: romankvita.com

Kvalitní urna nebo parte? Design kolekce pro Správu pražských hřbitovů

Správa pražských hřbitovů, jako jedna z nejdůležitějších institucí ve funerální oblasti u nás, si dala  za cíl zkvalitnit prostředí a předměty, se kterými je spojeno rozloučení s našimi blízkými. Oslovila CZECHDESIGN, aby společně s českými designéry sestavil kolekci funerálních předmětů, které pozůstalým pomohou v těžkých chvílích a zároveň pro ně budou jednoduše dostupné. Kolekce volně navázala na designérskou soutěž, kterou CZECHDESIGN pro SPH realizoval dva roky předtím.

Artistka, Zásobnice Ming, porcelán, kobaltová malba, foto: archiv autorkyArtistka, Zásobnice Ming, porcelán, kobaltová malba, foto: archiv autorky

MOTIVACE ZADAVATELE

Ačkoli je pohřeb součástí, respektive zakončením života každého z nás, zdaleka mu nevěnujeme tolik pozornosti, kolik by si zasloužil. Správa pražských hřbitovů (SPH) v Praze pečuje celkem o 29 hřbitovů a tak je přímým svědkem pozvolné devalvace kultury pohřbívání u nás. Proto chtěla rozpoutat diskuzi a vzbudit zájem nejen designérů, architektů a umělců, ale i široké veřejnosti a společně zase pozvednout funerální kulturu na úroveň, kterou si zaslouží.

Na utváření funerální kultury se podílí hned několik činitelů – pohřební služby, kameníci, správci hřbitovů, výrobci a distributoři funerálního zboží a také pozůstalí, na kterých je volba, jak bude pamětní místo vypadat. Mohou však vybírat jen z aktuální nabídky, která je bohužel velice omezená a často také stylově jednotvárná. Správa pražských hřbitovů si proto dala za cíl ji rozšířit, zkvalitnit a nabídnout pozůstalým takové produkty, které budou důstojnou památkou na zesnulé.

 

Veronika Šilhavá, miVAL, náhrobek z cortenu, cor-ten, zdroj:umeniserozloucit.czVeronika Šilhavá, miVAL, náhrobek z cortenu, cor-ten, zdroj:umeniserozloucit.cz

ZADÁNÍ PRO CZECHDESIGN

Cílem spolupráce bylo najít cestu, jak veřejnosti zpřístupnit alternativní způsob uctění památky jejich blízkých, než byl na českém trhu doposud. Pozůstalí, kteří se náhle ocitnou v takové situaci, nemají na výběr mnoho variant. Podmínkou sestavení kolekce z produktů českých designérů i kvalitních výrobců bylo, aby byly všechny předměty v krátké době dostupné, tedy aby byly již vyrobené nebo v krátkém čase vyrobitelné. 

Výstupem projektu měl být návrh a realizace komunikační a distribuční strategie, díky které se sestavená nabídka funerálních předmětů dostane k zákazníkům. Součástí měla být tištěná i online forma prezentace a vybudování informačního centra na Olšanských hřbitovech.

Zuzana Knapková, Partnerské urny, porcelán, feritový magnet, zdroj: archiv autorkyZuzana Knapková, Partnerské urny, porcelán, feritový magnet, zdroj: archiv autorky

PRŮBĚH SPOLUPRÁCE

Díky tomu, že v roce 2015 pořádal CZECHESIGN ve spolupráci s SPH soutěž na téma Funerální design, disponoval databází designérů, umělců a architektů, kteří se daným tématem zabývají. Zároveň proběhla analýza situace na českém trhu, aby se do kolekce zařadila i kvalitní produkce od stávajících výrobců. Z těchto zdrojů byly vybrány dostupné produkty s důrazem na estetickou úroveň a kvalitu materiálů. U autorů - designérů, architektů i grafických designérů, byla ověřena dostupnost produktů a možnost přizpůsobit je na míru zákazníka.

Tomáš Rybníček, ekologická urna, Ke kořenům, papier-maché, foto: archiv Les vzpomínekTomáš Rybníček, ekologická urna, Ke kořenům, papier-maché, foto: archiv Les vzpomínek

VÝSLEDEK

Sestavená kolekce s názvem Umění se rozloučit obsahuje urny, náhrobky, hřbitovní dekorace, parte a další funerální tiskoviny. Klientům Správy pražských hřbitovů ji v první fázi představoval přehledný leták, který byl distribuován na pražských hřbitovech a který obsahoval také praktické informace o ceně včetně kontaktů na designéry a výrobce, kde lze produkty objednat. V období dušiček byla kolekce prezentována jak mediálně na webu CZECHDESIGN, tak také fyzicky v informačním stánku u vstupu do Olšanských hřbitovů, kde se mohli návštěvníci s jednotlivými produkty seznámit. V návaznosti na to byla na Olšanských hřbitovech zpřístupněna i výstava Funerální design připravená pro SPH sdružením PROTEBE live, které na projektu s CZECHDESIGN spolupracovalo. 

Silvie Luběnová, The Very Last Collection, porcelán, foto: Kristina HrabětováSilvie Luběnová, The Very Last Collection, porcelán, foto: Kristina Hrabětová

POZASTAVENÍ PROJEKTU

Další fáze projektu měly dále zjednodušovat přístup široké veřejnosti ke kolekci funerálních produktů. V plánu byla přehledná webová platforma, nebo informační centrum funerální kultury na Olšanských hřbitovech. Projekt byl bohužel pozastaven vzhledem ke změně vedení SPH.

Přestože se projektu nepodařilo dospět do finální fáze, jsme rádi, že téma v českém designu žije dále. Nejvíce viditelným počinem jsou aktivity Občanského sdružení PROTEBE live, které v roce 2015 vytvořilo vlastní platformu Umění se rozloučit, kde se tématu funerální kultury věnuje na profesionální úrovni. Platforma funguje také jako e-shop s funerálními produkty a dekoracemi. Je možné zde rychle a z pohodlí domova sestavit parte s pomocí vkusných a decentních grafických předloh. Sdružení intenzivně spolupracuje s pohřebními službami po celé ČR, čímž dostává kvalitní služby tam, kde jsou potřeba.

Tereza Bredlerová, Parte jinak, zdroj: umeniserozloucit.czTereza Bredlerová, Parte jinak, zdroj: umeniserozloucit.cz

Další Case Studies

Díky design kolekci Nábytkem roku 2017

Díky design kolekci Nábytkem roku 2017

Typ soutěže: uzavřená
Trvání: 11 měsíců
Počet vítězů: 1 - Lenka Damová & Boris Klimek
Počet oslovených: 3
Ocenění Red Dot i nominace na Výrobce roku. Firma z Vysočiny sází na design

Ocenění Red Dot i nominace na Výrobce roku. Firma z Vysočiny sází na design

Typ soutěže: otevřená
Trvání: 15 měsíců
Počet přihlášených: 141
Počet vítězů: 2 - prof. Arch Jiří Pelcl a Bc. Martin Zapletálek
Úspěch firmy Ecozz s designovou lahví: 5000 kusů vyprodali za 5 měsíců

Úspěch firmy Ecozz s designovou lahví: 5000 kusů vyprodali za 5 měsíců

Typ soutěže: uzavřená
Trvání: 8 měsíců
Počet vítězů: 1 - studio BOA design
Počet oslovených: 3