Malcolm Gladwell má recht

od aichi  

Tento článek je polemikou s komentáři ke článku Small Change: Why the revolution will not be tweeted a také s českými nevěřícími Tomáši pod článkem Malcolm Gladwell: Proč se revoluce nevytweetuje.

Ať se nám to líbí nebo ne, sociální média nás sbližují, ale nejsme si zas tak blízcí aby nás dokázaly zvednout ze židle. Zabrušme na pomezí online a offline světa, povím vám příběh komunity a jejího centra.

Již 7 let existuje občanské sdružení CZECHDESIGN.CZ, které spravuje stejnojmenný portál o designu. Mimo článků zde můžete nalézt také portfólia mladých designérů, které se snažíme podporovat.

Na konci loňského roku jsme se rozhodli, že podpora na webu je fajn, ale že se musíme posunout dále a mít možnost se s designéry mít kde potkat a také jim nabídnout prostor a tento prosto by rozhodně neměl být u nás v kuchyni.

Na jaře letošního roku jsme získali vhodné prostory. Tyto prostory se skládají ze tří místností bývalé zubařské ordinace v přízemí s pěknými výlohami, které jsou přímo stvořeny pro výstavy.

On-line svět

Již více než rok se pohybujeme na Facebooku a celkem aktivně pracujeme s komunitou kolem naší stránky. Počet příznivců se v inkriminovaném období jaro - podzim tohoto roku pohyboval kolem 2000, počet designérů v adresáři portálu přesáhl 330.

Jelikož občanské sdružení nedisponuje horentními sumami na účtě, rozhodli jsme se většinu čistících, bouracích, uklízecích a stavebních prací provádět svépomocí. Pro tuto činnost jsme vyhradili od června do září skoro každé úterý a sobotu a vytvořili akci na Facebooku.

Designéři sobě

Lidi se rádi virtuálně účastní, proto jsme ihned měli mnoho přihlášených, skoro se zdá, že někteří jedinci se hlásí na jakoukoli událost, která je jim zaslána. První akce se "chtělo" zúčastnit 10 lidí, nakonec jsme tam zůstali sami. Další akce jsme nevypisovali, raději jsme vytvořili jednu dlouhotrvající.

Ve výsledku jsme měli zhruba 12 brigád, kterých se zúčastnilo na 70 dobrovolníků. Na první pohled číslo vypadá úžasnsě, ale pokud z něj odečteme kamarády, kteří s námi mají silnou vazbu a přišli by i bez Facebooku, dostaneme se na číslo velice nízké. Celkem Facebook událost oslovila více než 800 účtů ve Facebook skupině CZECHDESIGN.CZ, z toho se dostavilo 25 reálných brigádníků. Nakonec poslední zjištění je, že Facebook neoslovil nikoho k tomu aby se vrátil a pomohl znovu, fyzická práce je opravdu pouze pro silné povahy a silné společenské vazby.

Jednoduchý závěr je, že silná vazba kamarádství a rodiny je zárukou toho, že lidé příjdou kdy chcete a budou dělat co chcete. Slabá vazba sociálních sítí znamená, že lidé přijdou kdy se jim bude chtít, odejdou taky kdy se jim bude chtít a tedy neudělají to co chcete vy.

Pomoc firem

Závěrečné stavební práce a celkové vybavení prostoru bylo realizováno formou barteru s více než 24 firmami. Zde jsou jiná očekávání a platí pravidlo má dáti - dal, takže je relativně jednodušší zaujmout. Všem zůčastněným děkujeme.

Kolaudace

Poslední vyhlášenou událostí na Facebooku vzahující se k tomuto prostoru byl kolaudační večírek. Na zahajovací pozvánku zareagovalo 250 fanoušků a dorazilo zhruba 100 reálních lidí. Zde by se mohla slabá vazba více uplatnit, protože od lidí není očekáváno příliš. Jediné co ztratí je čas, naopak dostanou občerstvení a i tak je úspěšnost oslovení docela nízká, pouze 40%. Navíc mnoho lidí se o akci dozvědělo i jinak.

Závěr

Ohromná skupina fanoušků a přátel neimplikuje vůbec nic. Pokud je chcete vyprovokovat k činnosti, musí být jejich ztráta času vykompenzována více než si myslíte. Dav klikačů na tlačítko Like jde jedině využít k šíření povědomí o značce a nových produktech, jiný přesah do offline světa půjde vykouzlit velice ztěžka.

1 komentář

Komentář od: v6ak [Návštěvník]
v6ak

No takto, záleží, jak se s nimi naloží. Pokud se do toho zapojí nějaká psychická manipulace, mohlo by to mít úspěch, i když i zde by platilo, že ne každý člen je zároveň ovládnutá ovce.

Takže až tak jednoznačné to asi není, záleží na použitých prostředcích.

13. 01. 11 @ 09:26