4 emerging package design trends of 2015, Zdroj: www.thedieline.com 4 emerging package design trends of 2015, Zdroj: www.thedieline.com

Andrew Gibbs: Spotřebitelé už nestojí o vizuální design velkých korporací

Andrew Gibbs je CEO a šéfredaktor The Dieline, ve kterém sdílí svou vášeň pro obalový design s miliony čtenářů. Na pozici „hledače nových trendů obalového designu a brandingu“ byste těžko hledali povolanějšího kandidáta než je Andrew Gibbs. Denně mu projdou pod rukama desítky prací a dle jeho slov „vídá daleko více obalů, než většina lidí spatří za celý svůj život“. Není potom divu, že svým zkušeným okem dokáže v moři stejnosti rozpoznat vynořující se trendy. A tady jsou ty, které by letos neměly uniknout žádnému designérovi.

VIZUÁLNÍ AUTENTICITA

  • rukopisná, surová, netradiční nebo schematická typografie
  • vintage prvky
  • ručně malované, prosté ilustrace
  • přírodní barvy

Spotřebitelé dnes už nevěří zavedeným značkám a nestojí o vizuální design velkých korporací. Jako odpověď na tento fenomén přichází trend vizuální autenticity. Ten se začal objevovat u malých uměleckých brandů jako odklon od mainstreamu, ovšem rychle se sám mainstreamem stává. Zákazníci si dnes vybírají autentické, kvalitní a poctivé produkty. Sahají po řemeslných a nekomplikovaných výrobcích nebo produktech s prvky vintage. Tato tendence se objevuje zejména u spotřebitelské generace Z (lidé narození od poloviny 90. let 20. století do současnosti, pozn. red.), která vyrostla v digitálním světě, ze kterého se vytrácí opravdové lidské spojení. To je důvod, proč tito spotřebitelé nevěří zavedeným značkám. Touží po skutečném a důvěryhodném lidském propojení s produktem a značkou, které kupují.

Řada značek, které vsadily na vizuálně autentický styl, tak učinila s cílem znovu se spojit se svými zákazníky. Brandy se snaží ukázat zákazníkům řemeslo a kvalitu, a to jak ve výrobku, tak v designu obalu.

Ukázka vizuální autenticity, Anagrama, Zdroj: thedieline.comUkázka vizuální autenticity, Anagrama, Zdroj: thedieline.com

V JEDNODUCHOSTI JE LUXUS

  • jemné, decentní designové náznaky
  • taktilní textury
  • měkké, tlumené barvy
  • ručně malovaná ikonografie, ikony nebo grafické prvky

„Méně je více“, to je trend v současném světě luxusu. Luxusní značky si dnes už nezakládají na okázalosti, a jak podotýká Gibbs, „snaží se spíše šeptat než křičet“. Zboží by mělo vyjadřovat třídu, nikoliv se snažit být nóbl. V dnešní době je celkový dojem ze značky oceňován stejně,
a často i více než produkt samotný.
Stále ovšem platí, že výrobci luxusního zboží mají potřebu vyjadřovat kvalitu, odkaz a provenienci. Vlna
tohoto trendu přináší hlavně návrat k preciznímu řemeslném provedení a uváženému, vkusnému pojetí luxusu. Nejdůležitějším aspektem značky
jsou jemné náznaky v obalovém designu.
 

Ukázka trendu Luxury of less, RoAndCo, Zdroj: thedieline.comUkázka trendu Luxury of less, RoAndCo, Zdroj: thedieline.com

ULTRA PURE

  • přímý a strohý design
  • žádná tradiční loga, minimální využívání slov, absence brandingu
  • abstraktní prvky, geometrické tvary a vzory
  • monochromatický nebo dichromatický, zpravidla se nepoužívají více
  • než dvě nebo tři barvy

Trendem Ultra Pure značky reagují na poptávku zákazníků po jednoduchosti. Brandy se snaží vytvořit vysoce minimalistický obal, značku i prostředí. Trend pracuje s redukcí značky do té nejčistší a nejjednodušší abstraktní formy. Brandy sledující tento trend se vyjadřují pomocí minimalistických abstraktních tvarů, které obvykle reprezentují určitý aspekt samotného produktu. Využívají jednoduchou typografii sans-serif jak pro logo, tak pro obal. Trend Ultra Pure je odvážným a přímočarým vyjádřením značky.

Ukázka ultra pure designu, Anagrama, Zdroj: thedieline.comUkázka ultra pure designu, Anagrama, Zdroj: thedieline.com

BIO – budoucnost je návrat k přírodě

  • inovativní substráty vyrobené z přírodních materiálů
  • inspirace v biologických procesech přírody
  • jedlé obalové substráty
  • uhlíkově neutrální procesy

Bio obalové materiály nejsou samy o sobě novým trendem. Jde spíš o technologický vývoj udržitelného obalu příští generace. Trend také reaguje na poptávku zákazníků dožadujících se biologicky čistých, poctivých a ekologických produktů. V poslední době můžeme pozorovat sílící snahy vyvinout substráty inspirované přírodou, které by měly redukovat naši uhlíkovou stopu. Uvědomělejší a ostražitější v otázce problému obalového odpadu a jeho vlivu na naši planetu a další generace začali být i obaloví designéři, kteří nyní pociťují odpovědnost k naší planetě jako silný závazek. Jak dodává Gibbs, „není to lehký úkol, ale naštěstí na obzoru vycházejí nové udržitelné obalové inovace, se kterými začínají experimentovat designéři i firmy“.

Jeden ze tří nápadů na udržitelný bio obal, Tomorrow Machine, Zdroj: thedieline.comJeden ze tří nápadů na udržitelný bio obal, Tomorrow Machine, Zdroj: thedieline.com

THE DIELINE

Webová platforma věnovaná obalovému designu The Dieline začínala jako osobní blog designéra Andrewa Gibbse. Impulsem pro jeho založení byla vášeň pro design. Web nyní inspiruje miliony čtenářů. Andrew Gibbs založil The Dieline v roce 2007, aby představil ty nejlepší světové počiny na poli designu a brandingu. O sedm let později se z jeho webu stala přední online platforma pro obalový design. Gibbs a jeho tým ročně přijmou na 5000 návrhů, pořádají konference a každoročně vyhlašují šest soutěží.

Tento článek o trendech v obalovém designu naleznete také v katalogu 20 let obalového designu, který je k dostání v CZECHDESIGN, Vojtěšská 3, Praha 1.

Článek byl zveřejněn s povolením webového portálu www.creativebloq.com, pro který byl původně napsán.

Galerie

Další články